oväntat i skåneland

Förra veckan befann jag mig i Skåneland. Det är alltid lika vackert på breddgraderna söderöver – de mosaikliknande åkerlandskapen, de vita stränderna, den salta doften av hav, de fluffiga äggakakorna, de stora utbudet av kyrkor (en i varje socken) och de vackra bregottkossorna, strosandes i hagar med havsutsikt.
Som den vana skåneresenär jag är, vet jag oftast vad som bjuds…

Så här kommer därför en lista på OVÄNTADE skånehändelser:

Plötsligt var den där – den obeskrivligt vackra (och nästan tårframkallande) solnedgången.
Denna oväntade skönhet gjorde mig alldeles matt.

En ensam toalett och ett ensamt tvättställ på en fotbollsplan väckte många frågor. Snacka om oväntat!
Senare såg vi en loppisskylt i centrum och pusselbitarna föll på plats.


Efter alla (oväntade) möten med grodor och paddor (ja, en bodde till och med under köksgolvet) konstaterade vi att de förmodligen gillar Skåne lika mycket som vi gör.


Precis invid en åker hade någon planterat en fin (men något vissen) blomma i en ännu finare gjutjärnsgryta.
Oväntat och väldigt vackert!


I ett desperat försök till att göra min kropp lite mindre kritvit, tog jag chansen på en parkeringsplats i Ystad. Resultatet var tyvärr inte oväntat – fortfarande vit…

Kommentera

