stolsdynan Hasse

Jomenvisst, jag har sytt idag också. En plättlätt stolsdyna till klaffstolen på balkongen.

Så här gjorde jag:
1. Jag valde ett passande tyg, lite grövre.
Sedan mätte jag stolens sitts och klippte till tyget, med ett par centimeters sömsmån.

2. Jag offrade en gammal handduk (70×140 cm), som sett sina bästa dagar. Jag klippte den på mitten, eftersom bredden var perfekt för min dyna. Sedan sicksackade jag de avklippta sidorna.

3. Jag sicksackade även tygets kanter. Sedan fållade jag en av sidorna (dynans öppning).

4. Med avigsida mot avigsida, sydde jag ihop tre av fyra sidor. Efter det, liten kontroll av passform.

Puh, allt passade fint.
5. Dags att välja band att knyta runt stolen. Jag tog röda kantband. Klippte dem 20 cm långa.

6. Med flinka fingrar fick jag fast banden i kanten av dynan.

7. Klart!

Stolsdynan Hasse blev helt okej, tycker jag.
Döpt efter den store Hans Alfredson, som fyller 80 år idag !!

3 kommentarer on “stolsdynan Hasse”

  1. Maria skriver:

    Kan man beställa några Hasse hem till mig???
    Du vet….jag har så svårt att sy baklänges :-))

    puss

  2. Kristina skriver:

    Åh vad fiiiin!

  3. Linn skriver:

    Snyggt!! Hmpf plättlätt minsann… ser inte så ut enligt mig.. 🙂


Kommentera

