perfekta åldern = tant ??

Det är på det viset att jag fyllt år.
27 år haver jag nu levat på denna jord.

Somliga säger att 27 (läs sjysjuu) är den perfekta åldern. Min mormor tillexempel, hävdar att hon är strax under trettio även fast hon levt i 74 år.

Kan det vara så att åren innan 30-årskrisen faktiskt är de bästa??

Andra säger att 25 är den bästa åldern. Argumentet tror jag lyder: varken barn, varken vuxen, vilket då måste innebära en ständig utförsbacke efter det 25:e året.

För dessa, ständiga tjugofemåringar, är 27-åringar = TANTER.
Hujedamej, jag är TANT..!

TANT Martina fick en ny symaskin i present, av kärestan Kasper.
 TANT Martina satte klorna i den direkt.
TANT Martina tryckte trampfoten i botten och sydde om gamla trasor
(läs: kläder som bara ligger och dräller).

Det bidde ett linne av en offrad skjorta.
Skjortan klipptes av under ärmarna. Sedan sicksackades och fållades kanten.

Resår sattes på plats, både över och under bysten.

Skjortans gamla ärmar blev axelband.

TANT Martina sydde linne nr 2. Denna gång offrades en, inte så gammal, tunika.
Tunikan klipptes av under ärmarna. Kanten sicksackades och fållades.

Tråkiga kantband blev fina axelband.

Efter funderande kring den perfekta åldern och intensiva timmar framför symaskinen, kom jag på det – Jag är en TANT-åring (= ett stolt fruntimmer på 27 bast).

6 kommentarer on “perfekta åldern = tant ??”

  1. Kristina skriver:

    Väääldigt vad det är kreativt i Stureby! Nu ryker väl gardinerna snart!
    Men jag undrar om du inte fick lite snålt med tråd 🙂 🙂

  2. Kristina skriver:

    Förresten jag säger som dunderklumpen…. Jag är alla åldrar jag levt… Så då måste den senaste vara den bästa eftersom de andra är kvar…

  3. Annika skriver:

    Grattis grattis! Jag fyller också år idag. 27 är möjligtvis den perfekta åldern men 29 är inte dumt det heller! Det provar jag på med början idag. Fast min moster påstår att bäst är över 40! Det har vi att se fram emot!

  4. Maria skriver:

    Jag blev tant vid 25 för då fick jag min symaskin.
    Den går fortfarande som ett spjut….. fast baklänges….:-)
    Tror det är ett tecken!!!
    Min ålder går nog också baklänges nuförtiden…
    Kanske var det därför jag hade min stora ålderskris när jag fyllde 20 år….i Wien.

    Puss

  5. Linn skriver:

    Wow va bra du är på att sy. Riktigt tjusiga linnen du skapat!!


Kommentera

