att ha kokboksångest och att hata en fot

att ha kokboksångest…

Ibland händer det att sambo-kasper och jag öppnar en kokbok. Vi kikar förväntansfullt på bilderna och mmm:ar i kör. Släng er i väggen Mat-Tina, Nakne kocken och Gordon Ramsay. Här kommer mästerkockarna från Stureby! Och de ska laga gott käk!

Sedan vandrar min blick ner för sidan och jag ser den kilometerlånga gör-så-här-texten. Spaltmeter efter spaltmeter av små obegripliga bokstäver, hånler åt mig. Jag känner hur mina fötter automatiskt börjar släpa sig i riktning mot sängen.

Vi det här laget har dock sambo-kasper slagit igen kokboken. Med ett bildminne, skarpt som attan, har han memorerat receptets viktigaste delar.
Bort med den ONDA kokboken, fram med SCHYSSTA ingredienser.

Söndagens matprestation stavades ”Passionerad kycklingsnitzel med salladssalsa”. Hepp!

 
Notera gärna att salladssalsan är gjord på kryddgrönt från närliggande balkong.

att hata en fot…

Har jag sagt att jag hatar min fot? Inte? Det är sant!

Foten och jag hade nyligen en livlig diskussion:
Jag: ”Hur känns det?”
Foten: ”Vad tror du? Illa såklart!”
Jag: ”Men HUR illa?”
Foten: ”Jag kan inte gå, jag kan inte ha skor på mig, jag måste ligga i högt läge på natten och jag behöver värktabletter.”
Jag: ”Betyder det att du inte kan vara idrottslärare på tisdag?”
Foten: ”Japp!”
Jag: ”Fan. Hur länge tänker du hålla på så här?”
Foten: ”Doktorn sa två veckor, så det är bara att bita ihop. Haha…”
Jag: ”Grrr…”

2 kommentarer on “att ha kokboksångest och att hata en fot”

  1. Maria skriver:

    Älskade vän, även en fot måste få tid att läka.
    Tur då att du har en oas i närheten att njuta av till både kropp och själ . Vad är väl en idrottslektion på Brunn skola……
    Och snart fyller jag år 🙂

  2. Frk Svensson skriver:

    Vilka mästerkockar!! Ser himlans gott ut! Pluspoäng till egenodlade kryddor!


Kommentera

