Vad fan vet den här människan om döden?

Jag slösurfar, skrollar upp och ner över sidan. Så ser jag rubriken och ingressen. Kroppen stelnar till ett ögonblick. Ska jag klicka? Borde jag klicka?

Jag klickar.

Först blir jag arg. Vad fan vet den här människan om döden? Tror att han kan skriva vad som helst bara för att han har ALS! Bara för att han fysikforskare…
Varför vill han göra sorgsna människor ännu sorgsnare? Varför kan han inte låta dem vara?

Sedan blir jag ledsen. Trycket i hjärtat pumpar intensivare. Klumpen i halsen växer.
Det är ingen idé att hoppas, tänker jag. Det är över. Allt är borta.

Fast jag vill hoppas. Hade jag inte något att hoppas på, skulle jag lika gärna kunna ge upp.

De finns dagar då jag försöker förstå. Men jag kan inte. Döden är för definitiv. Den är för stor och tung.
Jag orkar inte. Det blir för jobbigt när tankarna rasar samman och lämnar kvar ett tomrum, som saknar begriplig mening.

Jag vill inte mer. Låt mig vara. Sluta plåga mig med en massa skitsnack.
Pappa är inte borta. Han har bara åkt iväg på en väldigt lång motorcykelsemester.

Pappa finns kvar.

4 kommentarer on “Vad fan vet den här människan om döden?”

  1. Linn skriver:

    Mm det är ett väldigt känsligt ämne. Hawkins teori är bara en av många många om livet efter detta. Jag struntar faktiskt i vad han tror. Många andra teorier visar på motsatsen också. Jag kommer fortfarande fortsätta tro på det jag tror på.

  2. Linn skriver:

    Här är en som tvärtom säger sig ha upplevt himlen:
    http://www.apg29.se/index.php?artid=4901

  3. Kristina skriver:

    Hm, var inte han lite inblandad i kaos-teorin med fjärilsvingen som skapar oväder på andra sidan klotet…kanske inte! Men den går väl ut på lite kort att naturen går aldrig att räkna ut eller förstå….. och människan tillhör naturen om något, även om vi tror att vi står över den ibland. Datorer med sina utslitna komponenter är något helt annat…. Vi vet och förstår så lite….

  4. Maria skriver:

    Du vet…..man behöver bara blunda och känna efter..så vet man själv vad man tror på.
    Det finns så många som vill analysera…..

    Puss


Kommentera

