Djävulsmönster

Jag stickar (eller snarare stickade) en strumpa. Glad i hågen, efter de senaste dagarnas flitiga mössproducerande, tog jag i söndags mod till mig och började med strumpan. Den skulle bli röd och passa utmärkt i mina kängor (ja, den skulle få en kompis också).
Nåväl, söndagskvällen gick åt att försöka hålla strumpstickorna i styr. Måndag: stickorna är något så när i styr, mönstret (från en sida jag inte nämner) är min bästa vän. Jag har nämligen lyckats med resår och kommit en bit på strumpskaftet. ”Perfekt”, tänker jag och bestämmer att skaftet inte behöver vara så långt. Det är ju trots allt en ”provstrumpa” (=det behöver inte vara perfekt). Jag bläddrar vidare i mönsterbeskrivningen.
Det står
”**V 1: lyft första m med tråden framför, 30 r, 1 r i bakre maskbågen. V 2: lyft första m med tråden framför, 2 r, 26 a, 2 r, 1 r i bakre maskbågen.**”.
Efter en kvarts funderande klurar jag ut hur det ska gå till. Det går sådär… men jag biter ihop, trots svett i pannan och ömma fingrar…
Klart.
”Piiiieew, det svåratse är över”, trodde jag.
Mönstret fortsätter:
…………………….???????????…………..????????????
Jo, nog är det svenska alltid…eller??
Paniken kommer krypande… jag känner darret i ryggslutet…
Men jag bestämmer mig för att ta fighten.
*svälj* *svälj*

Hur det gick? Det ser du nedan. Jag väljer att inte kommentera mer än med dessa ord: Det måste vara djävulen själv som skapat mönstret.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

