Åkessons VITA katt FRANZ

Ja, ja, det är lite sent, men jag kan inte låta bli. I söndagens upplaga av DN intervjuas SD:s Jimmy Åkesson. Innehållet i texten låter jag bli att kommentera. Det som däremot fick min uppmärksamhet var ettan (DN:s förstasida), närmare bestämt bilden på Åkesson med katt. Och det är just katten som blir huvudrollen i mitt kommande resonemang.

Åkessons katt är vit. Katten heter Franz.

Är det bara jag, eller skulle den vita katten, Franz, kunna ha en skylt om halsen med texten: Arisk och nazist???

Om Åkesson delar mitt resonemang, kan man fråga sig om det verkligen är så smart att visa upp husdjuret i Sveriges största dagstidning? Jag menar har inte Åkesson, med partivänner, varit noga med att tala om att de INTE sympatiserar med en viss Mr H i Tyskland under andra världskriget? Det har länge varit klart att en bild säger mer än tusen ord, och hur tänkte Åkesson då, när han valde att visa upp den vita katten Franz för en väldigt stor del av Sveriges befolkning? Enligt mig beror det på något av följande:

1. Åkesson vill skapa ännu mer debatt kring SD. All typ av uppmärksamhet är bra…

2. Åkesson vill få svenska folket att mysa tillsammans med honom…och katten Franz.

3. Åkesson vill helt enkelt visa (utan att ta orden i sin mun) att kattens färg och namn symboliserar hans innersta åsikter..

…en uppmärksam DN-läsare noterar att den vita katten Franz pryds med lite svart färg kring nosen…

Även solen har fläckar….

www.dn.se/nyheter/politik/i-huvudet-pa-sds-partiledare-1.1203771

Kommentera

